Koronavirusepidemia on tuonut rajoituksia ihmisten liikkumiseen. Vaikkei tavaroiden kuljettamista ole rajoitettu, on epidemia vaikuttanut myös rahtiliikenteeseen.
Lentokoneessa kulkee matkustajien lisäksi aina myös rahtia. Kun matkustajaliikenne on vähentynyt, on myös lentorahtikapasiteetti pienentynyt. Kansainvälisten kuljetusliikkeiden oman rahtilentokaluston käyttöön tällä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta, vaan pelkkää tavaraa kuljettavat koneet lentävät kuten ennenkin. Lisäksi matkustajakoneita on muutettu puhtaaseen rahtiliikennekäyttöön.
Ulkomailta Suomeen lennätetty tavara kuljetetaan maanteitse vastaanottajalle. Tavaraliikenteen yleisen määrän pienennyttyä kuljetusliikkeet ovat supistaneet toimintaansa, jotta kuljetusajoneuvot voivat edelleen ajaa täysin kuormin. Lääkinnälliset laitteet (joihin Triolabinkin edustamat tuotteet kuuluvat) ovat kuitenkin kuljetusjärjestystä arvioitaessa korkeimmalla prioriteettitasolla.
Seuraamme aktiivisesti tuotteittemme perillemenoa, ja ainakin toistaiseksi tavaratoimitukset ovat sujuneet viivästyksettä aivan kuten ennen koronaepidemiaa. Olemme myös tilanneet ulkomaisilta päämiehiltämme omaan varastoomme tavallista suurempia tuote-eriä ennakkoon siltä varalta, että globaali tavaralogistiikka hidastuu. – Sari Vilen, Team Leader (Ostot ja logistiikka)
Sekä SARS-CoV-2-koronavirustestien että tehohoitoon tarkoitettujen laitteiden ja tarvikkeiden kysyntä on räjähtänyt globaalisti. Näiden tuotteiden saatavuuden pullonkaula onkin kuljetusten sijaan valmistuskapasiteetti. Tilanne on edellyttänyt Triolabilta nopeaa reagointia ja aktiivista seurantaa saatavuuden varmistamiseksi. Päämiehemme ovat myös onnistuneet lisäämään tuotantoaan, ja tuotteiden saatavuus on kokonaisuutta katsoen hyvä.